Blog

Jouw projectleider & Customer Success? A match made in the cloud

Erik
|
13/06/2022

Bij elke strategische nieuwe stap die je neemt – je accountancy digitaliseren met Yuki, bijvoorbeeld –  ga je niet over één nacht ijs. En ook niet alleen. Het beste recept voor succes? Een geoliede tandem met een vastberaden projectleider aan het stuur, geflankeerd door een Customer Success Professional  van Yuki als copiloot. In deze blog staan we stil bij de belangrijkste haltes uit hun parcours.

 

(Co)piloot Yuki

Waarom die tandem zo belangrijk is? Omdat er bij de implementatie van Yuki heel wat komt kijken. De eerste stappen en beslissingen zijn cruciaal. En dus heb je een sterke man of vrouw nodig met een solide plan van aanpak. Een trekker die de praktische kant in handen neemt. Maar ook een bezieler die andere collega’s en klanten meekrijgt. 

De piloot die jij aan het stuur van het implementatieproces zet, fietst niet alleen. Hij of zij kan rekenen op de ondersteuning van Customer Success bij Yuki. De spreekbuis van Yuki, zeg maar, die de vertaalslag maakt binnen het accountantskantoor. Deze copiloot is je vaste aanspreekpunt vanaf het eerste contact tot na de implementatie. Hij of zij houdt de richting mee in de gaten en stuurt bij waar nodig. Benen ingesmeerd? We duiken even dieper in dat parcours.

 

We love it when a plan comes together

Alle succesverhalen starten met een plan en een bestemming. Van bij het eerste contact is dat onze eerste vraag: waar wil jij naar toe? Misschien heb je hier zelf nog geen concreet idee van. Geen probleem, onze Customer Success manager stelt de juiste vragen.

  Wat wil je tegen wanneer bereiken?

  Wil je op termijn Yuki voor al je klanten of laat je meerdere softwarepakketten naast elkaar bestaan? In dat laatste geval: op basis van wat beslis je om al dan niet Yuki toe te wijzen aan een bepaald dossier? En wat met nieuwe dossiers?

  Welke timing is haalbaar? Wanneer zet je dossiers over? Wat wil je importeren en wie zet je aan het stuur?

  Met welke dossiers start je? Onze tip? Begin met eenvoudige dossiers.

“De eerste stappen en beslissingen zijn cruciaal. En dus heb je een sterke man of vrouw nodig met een solide plan van aanpak.”

De beste stuurlui zitten in de cloud

Richting bepaald? Volgende vraag: welke medewerkers haal je mee aan boord en vooral: wie zet je aan het stuur? Ga binnen je team op zoek naar een projectleider die én van aanpakken weet én anderen kan enthousiasmeren. Een believer die met de nodige overtuigingskracht anderen over de streep trekt.

 

Volgende stap: de samenstelling van je team. Voor je mensen aanduidt, denk je best na over volgende vragen:

  Welke medewerkers doop je om tot key users? Wat is hun rol vandaag en in de toekomst?

  Waarom denk je precies aan deze mensen?

  Hoeveel tijd krijgen ze om zich in te werken? Wekelijks een uur of meer? En hoe calculeer je die tijd in, billable of non-billable?

  Werken met Yuki betekent dagdagelijkse verwerking. En dat vraagt om een zekere discipline. Hoe introduceer je die in je team?

  Hoe communiceer je je verwachtingen naar je team?

 

Warming up

Nu begint het echte denkwerk. De projectleider en onze Customer Success manager brengen de belangrijkste bouwstenen van het project in kaart.

  Welke andere interne processen moeten nog herbekeken worden?

  Hoe communiceer je het project aan je medewerkers? Leg hen in grote lijnen uit wat er op til is maar betrek hen vooral bij de Start-up day. Hier krijgen ze immers alle ins & outs op een presenteerblaadje.

  Hoe en wanneer betrek je de ondernemers bij de migratie? Waarom precies die ondernemers?

  Kijk eens in de glazen bol. Welke uitdagingen zie je op je afkomen?

  Verandering brengt weerstand. Hoe ga je hiermee om, zowel in je eigen kantoor als bij ondernemers? Stippel alvast een strategie uit. Met deze checklist over verandering kom je alvast een heel eind. 

 

Projecttraject als kompas

En de laatste allerbelangrijkste vraag: wat verwacht jij van Yuki? Zowel tijdens de implementatiefase als achteraf. Het is een open vraag, dus zet gerust al je dromen en ambities op papier.

 Nadat onze Customer Success manager alle vragen heeft gesteld, ontvang je van ons een samenvatting. Een draaiboek, zeg maar, waarmee de projectleider in het team de implementatie kan voorbereiden. Ook wij gaan achter de schermen aan de slag om dan in een volgende fase écht aan de slag te gaan. Samen in tandem, en weg zijn wij.

Wil je meer weten hoe onze experts je stap voor stap helpen bij de overgang?

Blog

Accountancy in de cloud met Yuki? Maak komaf met vastgeroeste gewoontes

Lees meer
Blog

Het bindmiddel tussen accountant en ondernemer? Digitale tools

Lees meer
5 vragen aan NIna
Blog

5 vragen aan Nina, Customer Success Professional bij Visma | yuki

Lees meer