Blog

10 lessen dat kantoor Van Den Neste geleerd heeft bij de overstap naar Yuki

Erik
|
20/07/2022

Accountantskantoor Van Den Neste nam Yuki vier jaar geleden onder de arm om hun workflow en kantoorprocessen te digitaliseren. Dat traject verliep niet vlekkeloos, maar het heeft geleid tot veel positieve veranderingen zei Tom Ledermann, vennoot bij Van Den Neste. Door de implementatie van nieuwe software leerden ze de sterktes en zwaktes van hun medewerkers kennen, stelden ze hun strategie scherp en kunnen ze nu gemakkelijker meer klanten aan. Visma | yuki weet en voelt wat een digitale switch vraagt. Dus zo hielpen we Van Den Neste.

10 tips van accountantskantoor Van Den Neste om te starten met Yuki 

  1. Neem je tijd voor de implementatie van nieuwe software. 
  2. Afhankelijk van de omvang van het kantoor is het niet realistisch om meteen afscheid te nemen van een oud softwarepakket.
  3. Push de nieuwe software niet bij medewerkers, maar ga erover in gesprek.  
  4. Grote veranderingen moeten gepaard gaan met begeleiding en opleiding
  5. Zorg dat je intern een aantal mensen hebt die het project trekken
  6. Stel één verantwoordelijke aan die de nieuwe software van binnen en van buiten kent. 
  7. Doorloop het hele proces van een normale boekhouding met de verwerking van een volledig boekjaar en de jaarafsluiting. Echt ingewerkt ben je pas na één jaar. 
  8. Neem niet de meest complexe dossiers tijdens de opstartfase.  
  9. Laat je medewerker zelf kiezen welke dossiers ze op Yuki zetten.
  10. Durf het hobbelig parcours te bewandelen, je leert meer uit de dingen die je misdoet dan de dingen die je meteen juist doet. (geen software tip, wel een belangrijke) 

 

2500 ondernemers met software op maat 

Van Den Neste en Partners is een familiaal kantoor dat 40 jaar geleden startte vanuit de garage als eenmanszaak. Vandaag telt het een 60-tal medewerkers verspreid over 7 vestigingen. Sterke service voor meer klanten is enkel haalbaar met de juiste focus.

Het kantoor bedient vandaag 2500 ondernemers waarvan een groot stuk uitsluitend met Yuki werken. Waarom? Ze verdelen het type klanten over verschillende segmenten en koppelen een bepaalde software aan de onderneming. Een win-win. Medewerkers worden software-experts en klanten krijgen een betere opvolging van hun dossiers. Wij zijn blij dat we deel uitmaken van deze groeicurve en strategie. 

“Wat ons over de streep heeft getrokken om met Yuki samen te werken was uiteindelijk de eenvoud. Het is een waanzinnig leuk platform waar de klant op een zeer eenvoudige en gemakkelijke manier mee aan de slag kan gaan.”

Yuki vereist een interne projectleider 

Om je medewerkers mee te krijgen in het digitaal verhaal moet je hen ook betrekken bij elke stap van dat proces. Start met een select groepje. Wanneer zij zich volledig hebben ingewerkt in de software, wordt het veel sneller een succesverhaal. Wie wordt jouw projectleider? Lees het e-book ‘hét traject naar betrokken medewerkers’ of begin bij de checklist ‘8 stappen om élke collega mee te krijgen in een nieuwe manier van werken’. 

Succesvol starten met Yuki doe je zo 

Bij kantoor Van Den Neste werd accountant Jessy als projectleider aangeduid. Zij kent de software door en door en geeft de opleiding en kickstart aan collega’s. Dat doet Jessy niet alleen. Ook bij Visma | yuki krijg je een coach die helpt bij dit traject. Andere medewerkers kunnen zo gemakkelijker inpikken en zijn er snel mee weg. Hoe deze samenwerking precies werkt, lees je hier.

Wil je weten hoe onze experts je stap voor stap helpen bij de overgang?

Blog

E-book: ben jij mee met de accountancytrends?

Lees meer
Blog

Jouw projectleider & Customer Success? A match made in the cloud

Lees meer
Blog

Het bindmiddel tussen accountant en ondernemer? Digitale tools

Lees meer