Hoe houdt Yuki rekening met het principe van Change & Resistance?

 

✔️  Een uitgebreide, duidelijke onboarding voor het ganse kantoor

✔️  Een mix van face-to-face trainingen, e-learnings en Q&A’s

✔️  Gratis telefonische support en toegang tot onze ticketing service

✔️  Een kickstart sessie naar de klanten van accountancy-kantoren

De Yuki Start-up Day

Bij Yuki ondervonden we dat er te veel tijd zat tussen de opleiding, de creatie van domeinen en de effectieve start met Yuki. Ook tijdens de trainingsdagen kregen Customer Succes en Support veel vragen. Daarom herrees bij onze organisatie de vraag of we de juiste informatie op het juiste moment en via het juiste kanaal gaven. We zoeken immers altijd naar een goede balans tussen face-to-face trainingen, e-learnings, interactie en learn-by-doing. Daarom organiseren we vanaf september 2021 een Yuki Start-up Day. Zo willen we accountants motiveren om hun onboarding periode te verkorten en krijgen onze partners sneller de Yuki Aha-erlebnis.

 

 

Ook bij Yuki staat een theoretische training niet gelijk aan skill.

Het is pas door iets regelmatig te doen dat je efficiënt wordt. Daarom staat Customer Success en Support altijd aan je zijde om feedback te geven en te coachen. Kan je perfect overweg met complexe materie in software, terwijl je een ondernemer te woord staat? Dan ben je bewust bekwaam.

Hoe begeleid je mensen in het leerproces van een nieuwe skill?

Vang je tijdens het transformatieproces verzuchtingen op als “Het leek allemaal zo makkelijk tijdens de training, maar in werkelijkheid is het toch zo veel moeilijker” of “Ik heb geen tijd om dat allemaal te doen zoals tijdens de training en met een lastige vraag van een klant wordt het al helemaal moeilijk”? Dit bewijst dat training een belangrijke stap in de goede richting is, maar dat de echte uitdaging komt als je de nieuwe manier van werken ook onder moeilijke omstandigheden moet toepassen. Coaching-on-the-job is dan ook een must om de verandering echt onder de knie te krijgen.

Het magische nummer 3

Hoe weet je dat iemand een skill écht in de vingers heeft? Het magische nummer is 3. De eerste keer dat iets lukt, had je misschien nog gewoon geluk. De tweede keer is er een kans dat je het echt kan. De derde keer, in stressomstandigheden, toont aan dat je de skill echt meester bent.

Luck, chance, SKILL

Een gymnaste die radslag moet doen op een balk, oefent eerst op de begane grond. Elke dag wordt er getraind. De coach geeft feedback en stuurt bij: al doende leert men. Denkt de gymnaste dat zij de skill echt onder de knie heeft, dan trekt ze aan de bel. De hele turnzaal stopt de activiteiten en kijkt naar de gymnaste. Pas als het ook lukt om de oefening foutloos uit te voeren wanneer iedereen kijkt (met andere woorden onder condities van stress), is zij bewust bekwaam.

En daarmee BASTa

Om dit soort competentieniveaus structureel op te bouwen, bestaat er een handig instrument: BAST. Deze schaal maakt het mogelijk om te kijken waar elke individuele medewerker staat met de nodige skills: Basic – Advanced – Specialist – Trainer.

Zo ontdek je wie het meeste talent heeft en kan je in diverse afdelingen specialisten ondersteunen om trainers te worden, die dan op hun beurt basistraining en on-the-job coaching voor hun rekening nemen.

Voordoen, samen doen, zelfevaluatie

Coaching on-the-job is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het vraagt direct leadership dat gericht is op het ontwikkelen van de medewerker. In eerste instantie moet je het goede voorbeeld geven (voordoen), nadien ga je samen door de nieuwe werkwijze (samen doen), en ten slotte moet je de medewerker ook op gepaste wijze loslaten. Van zodra mensen zelfstandiger werken, geef je hen het best een manier om zichzelf te beoordelen. Stel je vast dat iemand eigen prestaties (goed en slecht) correct kan beoordelen, dan is het tijd om los te laten en helemaal naar een ondersteunende rol over te stappen. Deze ‘opvoedende’ aanpak vraagt schijnbaar veel tijd, maar heeft een langdurig resultaat en voorkomt dat je constant alle brandjes blijft blussen.

 

Jij schreef je in voor de Yuki Webinar samen met Anne Kloosterboer. Hopelijk gaf Anne je enkele nieuwe inzichten.

Ga je graag met ons in gesprek of heb je een prangende vraag? Plan dan een vrijblijvend digitaal gesprek in via de knop rechts.

Ga met ons in gesprek! Plan hier je gesprek

Andere interessante topics

Blog E-book: Hoe verander je de koers van jouw kantoor?

Dit e-book steunt op de theorie van LQ, experts in het leiden en implementeren van bedrijfs-transformatie. Vertaald naar praktijkgerichte voorbeelden voor accountants.

Lees het volledige artikel
Blog Webinar: Hoe verander je de koers van jouw kantoor?

Webinar Change & Resistance

Lees het volledige artikel
Blog Blog: Ontwijk 8 vacature valkuilen van accountants met onze tips

Wat zijn de valkuilen waar accountants in trappen? Hoe voorkom je dat jouw vacaturetekst 13 in een dozijn wordt? En hoe trek je de accountant aan die écht bij jouw kantoor past?

Lees het volledige artikel
News Employee Engagement Awards 2021-2022

Employee Engagement Awards 2021 zijn de Oscars van HR. Gisterenavond mochten we met trots de trofee in ontvangst nemen voor ‘enthousiastste en tofste team’. Wat een eer!

Lees het volledige artikel