Start-to-bike met Visma | yuki en Jumbo Visma


Topic 2: Uit de startblokken

Hieronder enkele tips & tricks over hoe je begint met fietsen, welke basisuitrusting je nodig hebt en de houding die je best aanneemt.

Focus op je helm en fietsbroek

Naast een degelijke koersfiets investeer je best ook in enkele fiets-accessoires. Je hoeft niet bij elke accessoire te kiezen voor de hoogste prijs of de beste kwaliteit. Esra Tromp, Manager Women Team, raadt aan om vooral te investeren in een sterke, degelijke helm en een comfortabele fietsbroek. Andere accessoires, zoals een bidon, klikschoenen en fietskledij  kan je zeker proberen om de prijs te drukken.

Investeer vooral in een sterke helm en een comfortabele fietsbroek.

Volgens Jaap Van Hulten, Hoofd Academy bij Team Jumbo Visma, is je fietsbroek nog belangrijk dan je zadel. Bij je zadel is het vooral belangrijk om te kijken naar de breedte van je bekken. Ook hoef je als beginnend fietser niet te investeren in een vrouwen- of mannen zadel. Sommige topsporters rijden op een vrouwenzadel omdat zo’n zadel beter past bij hun lichaamsbouw.

Wat neem je mee voor onderweg?

  • Eén of meerdere gevulde bidons
    Reken zeker op één bidon per uur als je gaat fietsen. Je kan je bidon vullen met water of energiedrank. Voor langere tochten kan je kiezen voor een camelbak waar je centiliters water in kwijt kan. Bovendien ook handig om tijdens het fietsen te drinken. Tijdens het fietsen van je bidon drinken is altijd een beetje wennen in het begin.
  • Voldoende eten
    Het is belangrijk dat je onderweg ook iets eet, ook al heb je niet meteen honger. Als je pas eet wanneer je honger hebt, is het eigenlijk al te laat en krijg je een hongerklop. Eet daarom zeker één energy bar of energy gel per gereden uur.
  • Herstelkitje
    Pech onderweg is nooit leuk, maar als je de juiste tools bij hebt, kan je het wel snel oplossen. Om een platte band te kunnen vervangen, neem je best een nieuwe binnenband mee, een minipomp of CO2-patroon, bandenlichters om je binnenband van je fiets te kunnen halen en eventueel bandenplakkers.
  • Multitool
    Met een multitool op zak heb je vaak een paar inbussleutels en schroevendraaiers en soms ook een kettingpons voorhanden. Zo heb je de meest essentiële gereedschappen mee om bij pech een aantal problemen zelf te kunnen opvangen.
  • Zadeltasje
    Wil je al die spullen niet in de zakken van je fietstruitje stoppen, dan kan je een tasje aanschaffen voor onder je zadel, aan je frame of aan je stuur. Dit zorgt voor een paar 100 gram extra gewicht, maar wel een pak minder zorgen.

Een korte checklist voor vertrek

1. Check je bandenspanning

De juiste bandenspanning is cruciaal voor vertrek. Als je op de weg fietst, dan kies je best voor goed opgeblazen banden zodat je minder weerstand hebt. Is het slecht weer of ga je mountainbiken door modderige paadjes? Verlaag dan de druk zodat je meer grip krijgt op het wegdek en minder snel onderuit schuift. De juiste bandenspanning staat meestal vermeld op je buitenband. Een handige tip: deel je eigen gewicht door 10 om je bandenspanning te berekenen.

Medium-Amstel Gold Race

2. Eten en drinken

Zoals hierboven vermeld, zijn eten en drinken essentieel tijdens het fietsen. Neem beter te veel mee dan te weinig. Het laatste wat je wil is een suikerdip of een tekort aan water. Doordat je in de wind fietst, lijkt het alsof je minder hard zweet tijdens het fietsen, maar niks is minder waar. 

Medium-Trainingskamp Alicante (1)

3. Officiële documenten

Als je een ritszak in je fietstruitje hebt, kan je ervoor kiezen om hier je identiteitskaart en/of bankkaart in te steken. Toch belangrijk om deze documenten voor de zekerheid altijd mee te nemen. Je kan deze uiteraard ook kwijt in je zadeltasje.

Medium-Amstel Gold Race (1)

4. Uitgestippelde route

Het leukste is om onderweg niet te veel te moeten bezig zijn met het zoeken van de weg. Zorg daarom dat je fietscomputer of gsm goed opgeladen is. Handige tip: als je geen fietscomputer hebt, kan je een gsm-hoesje kopen die je op je stuur kan bevestigen. Zo kan je gemakkelijk je uitgestippelde route volgen.

Medium-Trainingskamp Sierra Nevada

1. Check je bandenspanning

2. Eten en drinken

3. Officiële documenten

4. Uitgestippelde route

 

De basisuitrusting

  • Fietsbroek met zeem
    Kies hier voor kwaliteit zodat je minder last hebt van eventuele zadelpijn. De zeem helpt om schokken op te vangen.
  • Valhelm
    Zorg ervoor dat je helm goed vast zit en comfortabel is. Tijdens het fietsen moet je altijd een helm dragen.
  • Fietsshirt
    Een wielrenshirt is goed aansluitend met een goede luchtdoorlating achteraan. Een MTB shirt is meestal iets losser zodat je eventuele bescherming onderaan kan aandoen.
  • Fietshandschoenen
    Goede handschoenen verhogen het comfort en contact met de fiets. Afhankelijk van het materiaal van je stuur, zijn handschoenen noodzakelijk zodat je handen (bij zweten) niet van je stuur afglijden.
  • Ondergoed
    Je hoeft zeker geen ondergoed aan te doen onder een fietsbroek. Indien je toch ondergoed wil aandoen, kies dan niet voor katoenen maar net vochtafdrijvend ondergoed.
  • Fietsbril
    Vooral belangrijk op zonnige dagen, maar ook voor je eigen veiligheid. Omdat je serieuze snelheden maakt, krijg je snel last van vliegjes in je ogen, of modderspatten of takken. Meermaals zal je blij zijn dat je een bril aan hebt.

Houding op je fiets

Wil je helemaal zeker zijn dat je houding optimaal is op de fiets? Ga dan even langs bij een specialist die de tijd neemt om alles op te meten: van de juiste hoogte van je zadel tot de juiste pedalen voor jou. 

Hoogte van je stuur

Door je elleboog tegen de punt van je zadel te houden, zou je met de voorkant van je vinger je stuur moeten kunnen raken. Ook belangrijk om dit op te bouwen: ga niet meteen heel diep zitten, maar zet in het begin je stuur iets hoger. Je kan de hoogte of diepte van je stuur bijstellen met een stuurpen.

Tijdelijke zadelpijn

Het is normaal dat je de eerste keren last hebt van zadelpijn tijdens het fietsen. Vaak is het even wennen en gaat de pijn na enkele ritten vanzelf weg. Gebruik de ‘rule of thumb’ om je zadel goed te zetten: wanneer je trapper helemaal beneden is, mag je been net niet gestrekt zijn, anders ga je je knie onnodig belasten.

In- en uitklikken

Je houding is anders wanneer je met klikpedalen rijdt. Uiteindelijk leiden klikpedalen tot meer stabiliteit omdat je niet van je pedalen kan afglijden. Je maakt ook meer snelheid: je duwt niet alleen op je pedalen, maar je trekt er ook aan, waardoor je minder kracht verliest en meer energie kwijt kunt. 

Wat met klikpedalen?

De bekendste klikpedalen voor racefietsers zin SPD en SPD-SL. SPD staat voor Shimano Pedaling Dynamics. Eén gouden tip: probeer klikpedalen eerst zelf uit op rustige weggetjes. Ervaren fietsers zijn vergeten hoe het is om te beginnen, dus je kan best eerst in kleine groep en op je gemak je klikpedalen uitproberen. 

 

SPD-pedalen

De SPD-pedalen zijn ontworpen voor mountainbikes, maar zijn ook erg populair bij racefietsen. SPD-pedalen hebben een tweepuntsverbinding waardoor ze beter vasthouden bij slecht weer. Het voordeel is dat de plaatje weggewerkt worden in de schoen waardoor je makkelijker kan lopen of wandelen. We adviseren SPD-pedalen voor starters omdat je er makkelijker uitklikt.

SPD-SL pdalen

De SPD-SL pedalen hebben een driepuntsverbinding en een groter contactoppervlak, waardoor de krachtoverbrenging uitstekend is. Ook blinken deze pedalen uit in duurzaamheid en gebruiksgemak. Ze zijn meer gemaakt met de focus op racefietsen omdat ze dus meer snelheid kunnen ontwikkelen.

Benieuwd naar topic 3?

Wil je meer weten hoe je je conditie kan opbouwen en je prestaties kan verbeteren? Klik dan hier voor het volgende topic.