Start-to-bike met Visma | yuki en Jumbo Visma
Topic 5: Herstel & onderhoud
Hieronder enkele tips & tricks over hoe je een lekke band kan herstellen tijdens het fietsen en hoe je je fiets duurzaam kan onderhouden.
Heb je pech onderweg en ben je ergens langs de weg gestrand met een lekke band? Dan is het handig om te weten hoe je je band opnieuw repareert. Naast herstel is ook onderhoud – na elke rit – enorm belangrijk om de duurzaamheid van je fiets te kunnen verbeteren.
Hoe vermijd je pech onderweg?
-
Optimale bandendruk
Kijk voor elke rit wat de druk is die op je banden staat. Fietsbanden die te slap zijn opgepompt, slijten sneller en gaan vaker lek. Als je met slappe banden in een put of over steentjes fietst, dan kan de binnenband tussen de ondergrond en je velg geplet worden, wat gaatjes in je binnenband oplevert. -
Inspecteer je banden
Af en toe zullen er toch steentjes of stukjes glas in je buitenband blijven steken. Dit hoeft niet meteen een lekke band op tel everen, maar als ze lang blijven zitten, verdwijnen ze wel steeds dieper in het rubber van je buitenband, tot ze je binnenband alsnog lek prikken. -
Vervang versleten banden
Ook je buitenbanden verslijten uiteindelijk, waardoor ze minder lekbestendig worden. Zie je barsten aan de zijkant? Of is het profiel aan de bovenkant aan het verdwijnen? Dan is het waarschijnlijk tijd voor een nieuwe buitenband. -
Extra opletten bij regen
Wanneer het regent, zijn je banden nat en aan natte banden blijven steentjes en glas sneller kleven. Controleer op regendagen dus steeds je banden na elke rit. -
Geluk bij glas
Glasscherven op het fietspad zijn een belangrijke oorzaak van lekke banden en kunnen vaak niet vermeden worden. Als je glasscherven te laat hebt gezien, fiets je best gewoon rechtdoor. Ga niet krampachtig je stuur wegdraaien want dan draai je het glas met je stuurbeweging alsnog in je binnenband.
Hoe vervang je een binnenband?
Met het juiste fietsgereedschap en een beetje geduld kan je binnen 10 minuten de binnenband van je fiets vervangen of plakken. Wat heb je nodig om je binnenband te vervangen?
Tijd voor tools
Om een platte band te kunnen vervangen, neem je best een nieuwe binnenband mee, een minipomp of CO2-patroon, bandenlichters om je binnenband van je fiets te kunnen halen en eventueel bandenplakkers.
Multi-inzetbaar
Je kan best ook een multitool meenemen. Dit is een stuk gereedschap dat uit meerdere onderdelen bestaat en is heel cruciaal om bij te hebben. Je hebt dan vaak een paar inbussleutels en schroevendraaiers en soms ook een kettingpons.
Zadelen maar
Tip: schaf een zadeltasje aan die je onder je zadel, aan je stuur of frame kan vastmaken. Hierin kan je al je gereedschap en tools kwijt en zit het niet in de weg tijdens het fietsen. Dit zorgt voor een paar 100 gram extra gewicht, maar wel een pak minder zorgen.
-
Terugschakelen
Schakel naar het kleinste verzet. Zo kun je je wiel makkelijk losmaken en van je fiets halen. Stel eventueel je velgremmen af en haal je wiel eruit. -
Oppassen voor je derailleur
Leg je fiets voorzichtig op de grond en zorg ervoor dat de fiets niet steunt op de achterderailleur, anders kan je je derailleur beschadigen. -
Ventiel losdraaien
Draai zowel het ventieldopje als het ventielringetje los op de velg van je kapotte band. -
Maak de buitenband los
Steek een bandenlichter tussen de velg en de band. Gebruik dan de velg als hefboom om de band eruit te wippen. Als dit gelukt is, kan je de bandenlichter vasthouden en langzaam rondtrekken. Zo krijg je de hele band van de velg af. -
Controleer je buitenband
Voel met je vingers of er niets scherps door de band steekt en er geen vuil in de band zit. Anders rij je meteen weer lek. -
Leg een nieuwe binnenband
Leg je nieuwe binnenband op de velg. Druk eerst het ventiel van de nieuwe binnenband door de veld en schroef deze losjes vast. Pomp nu een heel klein beetje lucht in de binnenband. De band zal een beetje vorm krijgen waardoor je deze er makkelijker weer kan inleggen. Leg vervolgens de binnenband in het velgbed. -
Leg je buitenband er weer op
Begin bij het ventiel en zorg dat je uitkomt aan de andere kant van het ventiel. Doe dit het liefste zonder bandenlichters opdat je je band niet per ongeluk weer lek drukt. Krijg je de buitenband er moeizaam op? Laat dan het beetje lucht dat je in de binnenband pompte er weer even uit. -
Pomp je band op
Pomp je band op en n draai het ventielringetje aan als de band de juiste spanning heeft. -
Klaar voor vertrek
Zet je wiel weer terug in je fiets en bij velgremmen zet je ook je remmen weer dicht.
Hoe maak je je fiets het beste schoon?
Je racefiets of MTB onderhouden en schoonmaken is zeker geen onbelangrijk klusje. Je verlengt er de levensduur van je fiets mee en ook wordt je fietsplezier vergroot door het hele jaar door goed onderhoud te plegen.
Hoe onderhoud ik mijn fiets?
Volgens Jaap Van Hulten, Hoofd Academy bij Jumbo Visma, is het belangrijk om eens over de paar 1000 km je ketting en tandwiel te vervangen. Merk je dat je doortrapt? Dan slijten je schakels. Net daarom is het zo belangrijk om na elke rit alle draaiende delen af te spuiten en af te drogen. Zo ga je duurzaam om met je fiets. Iedere 6000 km kies je best voor een groot onderhoud en laat je je banden, ketting, remmen en cassette best even nakijken.
Benieuwd naar andere topics?
Wil je meer weten hoe je je conditie kan opbouwen en zo je prestaties kan verbeteren? Klik dan hier.