Start-to-bike met Visma | yuki en Jumbo Visma


Topic 1: Focus op je fiets

Hieronder enkele tips & tricks over de aankoop en afstelling van je koersfiets. 

In welk type fiets wil ik investeren?

Koersfietsen heb je in alle soorten, maten én prijzen. In vergelijking met andere sporten is koersen eerder een prijzige sport, maar het aanbod aan fietsen is gelukkig immens groot en divers. Net daarom is het belangrijk om eerst even na te gaan waar je passie ligt en zo je type fiets te kiezen.

  • De klassieke koersfiets
    Met deze fiets ga je hoofdzakelijk fietsen op de weg, offroad fietsen is minder geschikt. Wil je vooral vlak rijden of net de hoogte in gaan? Beide opties zijn mogelijk!
  • De avontuurlijke gravelbike
    Deze fiets is de laatste tijd erg populair en zeker gelijkaardig aan de traditionele koersfiets. Het verschil zit in de mogelijkheid om dikkere banden op de gravelbike te zetten waardoor je een rechtere houding kan aannemen. Het voordeel van een gravelbike is dat je zowel op de weg kan rijden als offroad kan gaan en zo nieuwe paadjes kunt ontdekken. Best of both worlds dus..
  • De technische mountainbike
    Hou je van steile en grillige afdalingen en ben je niet vies van een spatje modder? Kies dan voor een mountainbike. Ook hier bestaat er een groot aanbod aan type mountainbikes, maar in België ben je het meeste met een hardtail cross-country mountainbike met een voldoende groot verzet.

 

Waar let ik best op bij de aankoop van een fiets?

De wachttijden voor een nieuwe fiets zijn enorm opgelopen de laatste jaren. Als beginner kan je uiteraard ook opteren voor een tweedehands fiets. Let wel op dat de snel draaiende onderdelen van een tweedehandsfiets wat gesleten kunnen zijn. Als je een fietsketting of een cassette moet vervangen, kom je alsnog ietsje duurder uit. Of het nu over een nieuwe of tweedehands fiets gaat, op een aantal zaken moet je zeker letten:

1. Frame

De grootte van je fiets is heel belangrijk voor een comfortabele fietshouding en hangt in de eerste plaats af van je lichaamslengte. 

  • Verschillende sites (zoals Bikester en Mantel) helpen je met het kiezen van de juiste framemaat.
  • Heb je een fietsenwinkel in de buurt? Spring daar dan eens binnen want zij kunnen je zeker verder helpen.
  • Let wel: niet alle maten komen één-op-één overeen bij alle fietsmerken.
Lengte

2. Afwerking

Er bestaan vier soorten afwerking: aluminium, staal, carbon en itanium.

  • Hier geldt de algemene regel ‘hoe lichter in gewicht, hoe hoger in prijs en hoe sterker het frame’.
  • Wil je vooral voor snelheid en wendbaarheid gaan? Kies dan voor een lichtere fiets.
  • Wil je vooral aan downhill (een mountainbike-discipline) doen? Dan zal een zwaardere fiets net in je voordeel spreken.
Small-Omloop het Nieuwsblad

3. Versnellingen

Naast je remmen een van de belangrijkste onderdelen van je fiets. Hoe vlotter en preciezer je fiets kan schakelen, hoe aangenamer je rit zal zijn.

  • Je hoeft zeker niet voor de duurste ‘derailleur’ te gaan.
  • De grote producenten van deze onderdelen (Shimano en Sram) hebben voor ieders budget het juiste verzet.
  • Wil je meerdere uren per week gaan racefietsen, ga dan voor Shimano 105 of Sram XX
Beginner Beginner gevorderd Gevorderd Professioneel

4. Budget

Vandaag de dag bestaan er heel wat degelijke fietsen binnen iedere prijscategorie

  • Een nieuwe degelijke fiets koop je vanaf 1500 EUR.
  • Een degelijke tweedehands fiets die hun waarde vasthouden, heb je tussen de 200 en 700 EUR.
Small-jumbovisma_stage13_03

1. Frame

2. Afwerking

3. Versnellingen

4. Budget

 

Een klein of een groot verzet?

Met verzet bedoelen we de afstand die de fiets aflegt als de trapas precies één keer ronddraait. Het juiste verzet hangt samen met het soort renner dat je bent. Een echte berggeit zal waarschijnlijk voor een ander verzet kiezen dan een renner die zich vooral op het vlakke begeeft. Het is belangrijk om te onthouden dat de voorkeur voor een bepaald verzet per persoon kan verschillen.

Ga je voor een vlakke rit?

Kies dan een verzet van 11/25 en een 53/39 crankstel. Een dubbel crankstel is het meest geschikt voor de wielrenner die zich vooral op het vlakke begeeft. Bij vlakke ritten is het niet nodig om een lager verzet te kiezen omdat een lichte versnelling niet snel nodig zal zijn doordat je geen hoogtemeters maakt.

Klimmetje hier en daar?

Renners die toch wat hoogtemeters in hun parcours hebben, stappen best over naar een 11/28 cassette en een 52/36 crankstel. Met dit verzet is het mogelijk om toch een zwaar verzet te fietsen op het vlakke en ook iets lichter te fietsen op korte klimmetjes.

Het echte werk?

De iets meer ervaren wielrenner die graag de steile hellingen op rijdt, kiest best voor een 11/32 cassette en een 50/34 crankstel. Dit type verzet geeft je de keuze om bergop wat lichter te kunnen trappen en op steile stukken niet te veel te hoeven stoempen.

Benieuwd naar topic 2?

Wil je meer weten over hoe je begint met fietsen? Welke houding je best aanneemt en hoe klikpedalen werken? Klik dan hier voor het volgende topic.