“Je kan mensen niet veranderen, maar je kan ze wel meenemen in de verandering. Dat is de rol van een goede projectleider.

Maak ambassadeurs van je medewerkers, geef helden een podium en vier successen.


De wereld is constant in verandering. In een wereld in beweging is zelf stilstaan achteruitgaan. Daarom voeren organisaties vandaag de dag nagenoeg voortdurend veranderingen door: nieuwe systemen installeren, andere bedrijfscultuur, digital transformation, agile werkprofielen, mergers en acquisitions… Toch is parallel werken aan verschillende veranderingen verre van evident.

De drie belangrijkste take-aways

  • Zes opgeladen batterijen voor succes
    Het veranderingsmodel ‘Six Batteries of Change’ helpt om stap voor stap de verandering aan te pakken. Van een duidelijke, strategische richting en een ambitieus topteam naar de planning en implementatie én een sterke band met de medewerkers, telkens rekening houdend met het emotioneel en rationeel perspectief. Uit onderzoek blijkt dat 95% kans op succes gegarandeerd wordt wanneer alle 6 de batterijen opgeladen zijn.
  • Een proces van vallen, opstaan en weer doorgaan.
    Het is belangrijk dat de juiste personen, op het juiste moment de medewerkers informeren. Start bij voldoende kennis en bewustzijn om het belang van de verandering te zien. Zorg ervoor dat ze weten wat er van hen verwacht wordt en ze de verandering positief aanvoelen. Nadien is het belangrijk dat ze het echt onder de knie hebben én ze de verandering gaan omarmen. Maak ambassadeurs van je medewerkers zodat ze andere mensen meenemen in de verandering.
  • Ga op zoek naar de onvervulde behoefte
    Verandering betekent beweging en zonder weerstand bestaat er geen beweging. De onderliggende emotie hierbij is angst. Herleid daarom de bron van angst en richt je op de onvervulde behoefte. Kies voor on-the-job coaching, gepersonaliseerde onboardings, wederkerende Q&A sessies, trainingen en een toegankelijke buddy die centraal staat in de communicatielijnen.

Zien handelen, doet handelen

Als je ziet dat een collega of klant tevreden is, levert dit vertrouwen op en ontstaat er commitment richting die nieuwe habbit(s). Probeer dit stapsgewijs te doen en kijk waar je kan experimenteren. Enkele tips:

  1. Een probleem of situatie moet heel dichtbij komen, vooraleer mensen in actie schieten. Maak het daarom persoonlijk en concreet. 
  2. Je moet 10 tot 20 procent van de kritische massa meekrijgen om aan een veranderingstraject te starten.
  3. Mensen zitten soms vast in roestige overtuigingen die niet functioneel zijn of passen bij de verandering. Verander daarom eerst de context of het denkproces.
  4. Bij verandering is het belangrijk om zowel op het IQ als het EQ in te zetten.

Wil je je boekhouding naar het volgende niveau tillen?

Of download ons e-book en verdiep je verder in change & resistance management binnen accountancy.