Het succes van een onderneming is een reflectie van de bedrijfscultuur.

Zorg intern voor voldoende draagvlak om verandering te omarmen en word het accountancykantoor van de toekomst.

Toekomstgericht ondernemen binnen accountancy draait niet perse om digitalisering. Dat staat ons allemaal te wachten. Wel draait het om hoe je technologie op een goede manier integreert in je organisatie. Want om te kunnen veranderen heb je energie nodig. Dus moet er een ideale voedingsbodem gecreëerd worden om energie te krijgen. Die energie komt van ondernemerschap binnen de organisatie. Krijgen medewerkers voldoende context en ondersteuning om zich aan te passen?

De drie belangrijkste take-aways

  • Geen top-down maar bottom-up veranderingen.
    Zorg dat verandering gedragen wordt door de medewerkers. Een voorbeeld: De CEO van Netflix, Reet Hastings gaf aan zijn medewerkers een bankkaart met daarop de boodschap: “Handel in het belang van de organisatie”. Wat bleek, de kosten van bedrijfsetentjes en transportkosten verminderde aanzienlijk. Hastings gaf verantwoordelijkheidszin en eigenaarschap aan zijn medewerkers en dat wierp meteen zijn vruchten af.
  • Hoe minder regels, hoe groter de verantwoordelijkheidszin, hoe beter het resultaat.
    Vernieuwing begint met anders denken. En daarin moet je uitgedaagd worden. Laat je medewerkers altijd zelf nadenken wat de beste manier is om zaken uit te voeren. Als alles vervat zit in regels en procedures ga je op automatische piloot werken. Kom los van routinematige patronen en kijk met een frisse blik naar wat er wordt gevraagd. De combinatie van uitvoeren en uitvinden geeft stuwkracht en motivatie.
  • Maak tijd voor creativiteit, anders beland je in een staat van terminale serieusheid.
    Digitalisering is geen robotisering maar maakt plaats voor creativiteit. Plan je volledige agenda niet vol met operationele zaken maar maak tijd vrij om te kijken wat beter kan. Test je verandervermogen, blijf experimenteren of innoveren op micro-niveau en betrek al je medewerkers hierbij.

Digitalisering is geen robotisering maar maakt plaats voor creativiteit

Drie tips die je moet onthouden om je verandervermogen te testen

  1. Plan niet je volledige agenda vol met operationele zaken maar maak tijd vrij om te kijken wat beter kan.
  2. Blijf experimenteren: innoveren op micro-niveau
  3. Betrek al je medewerkers bij verandering

Onthou: wordt er geen tijd vrijgemaakt voor creativiteit, dan beland je in een staat van terminale serieusheid.

Blog E-book: hoe het juiste talent boeien en binden?

Hoe spring je uit de band als KMO op de arbeidsmarkt van fiscalisten? Bied een onboardingstraject aan en investeer in cultuur op kantoor.

Lees het volledige artikel
Blog Checklist: vink jij de vakjes af van onze out-of-the-box-onboarding? Lees het volledige artikel
Blog Waarom bedrijfscultuur de basis is van succes

Zaakvoerders focussen zich vaak vooral op de klant, waardoor ze vergeten stil te staan bij hun eigen bedrijfscultuur. Wat is je missie en visie? Welke waarden zijn belangrijk om naar buiten te brengen?

Lees het volledige artikel
Blog Welke waarden draagt jouw kantoor uit?

Door je waarden scherp te stellen, kan je focussen. Eens gevestigd, geven ze kracht en een duidelijke richting.

Lees het volledige artikel

Klaar om je boekhouding naar het volgende niveau te tillen?