Nieuws

De business softwaretrends voor 2023 volgens Belgische Visma-bedrijven 

Tine van den Borne
|
11/01/2023

In elke sector zijn bedrijven aan het transformeren en ook in 2023 dendert de digitale sneltrein verder. Binnen de Visma-groep houden organisaties zich dagelijks bezig met het vormgeven van die digitale toekomst. Vanuit hun sector delen enkele Belgische spelers uit de groep (Beeple, Teamleader, Visma Bouwsoft, Syneton/AdminPulse en Visma | yuki) hun visie op de technologietrends voor het komende jaar. 

 

1. Technologie ondersteunt de shift naar flexibel en instant werken (Beeple) 

Sinds de pandemie zijn veel mensen gaan nadenken over de manier en de momenten waarop ze willen werken. Beeple, marktleider in online staff management, verwacht dat software die vraag naar meer flexibiliteit zal ondersteunen. “Zelfs in sectoren waarin flexibele uurroosters voor Covid nog niet eens aan de orde waren, zien we dat werknemers graag meer inspraak en controle over hun werkuren willen hebben. Bijvoorbeeld door eigenhandig een shift te kunnen kiezen zonder dat ze daarvoor telkens eerst langs hun chef moeten passeren”, zegt Karel Rabaut, medeoprichter en Managing Director van Beeple. “Daarnaast zijn er natuurlijk wel werknemers die juist meer standvastigheid verkiezen. Technologie zal werkgevers daarom alle handvatten geven om jobs op maat van mensen aan te bieden en ervoor zorgen dat iedereen de juiste harmonie kan vinden tussen leven en werk.” 

We zijn het vooruit plannen eigenlijk verleerd en willen dat alles onmiddellijk beschikbaar is.

Een hierbij aansluitende trend volgens Rabaut is de evolutie waarbij alles instant wordt. “We zijn het vooruit plannen eigenlijk verleerd en willen dat alles onmiddellijk beschikbaar is. Hetzelfde gebeurt nu met werk. Denk aan de uitbater van een horecazaak die niet lang op voorhand kan inschatten hoeveel reservaties er in het weekend zullen binnenkomen en daarom soms instant extra werkkrachten nodig heeft. Tools voor flexibel beheer van personeel zullen ook deze trend stimuleren.” 

 

2. Kmo’s breiden klantervaring uit met automatisering en selfservice (Teamleader) 

De customer experience is de voorbije jaren essentieel geworden. In die mate zelfs dat ook kleine ondernemers en kmo’s van één tot twintig werknemers hun diensten moeten optimaliseren. Als snel groeiende SaaS scale-up geeft Teamleader deze ondernemingen tools om slimmer te werken. “We zien dat klanten blijven inzetten op automatisering. Ze zoeken daarbij naar manieren om losstaande tools te vervangen door geïntegreerde platformen waarmee ze informatie vlot kunnen laten doorstromen en zowel bedrijfsprocessen als klantervaring verbeteren”, zegt Steven Noels, CTO bij Teamleader

Online facturen ervoor zorgt dat betalingen gemiddeld 14 dagen eerder binnenkomen en late betalingen met meer dan 35% verminderen

Natuurlijk zijn deze ondernemers geen IT-experts en daarom moeten we hen op een laagdrempelige en eenvoudige manier toegang geven tot technologie. Net zoals de grotere spelers in de markt moeten ze selfserviceopties aan hun klanten aanbieden en kunnen garanderen dat ze op een respectvolle manier met gegevens omgaan. Uiteindelijk zal dit tot wederzijdse efficiëntie en tijdswinst leiden. De bedrijven kunnen hun interne werking stroomlijnen en krijgen een beter zicht op het financiële plaatje van hun activiteiten. En ook de klant zelf kan gemakkelijker schakelen. Zo weten we bijvoorbeeld dat het aanbieden van online facturen ervoor zorgt dat betalingen gemiddeld 14 dagen eerder binnenkomen en laattijdige betalingen met meer dan 35% verminderen.” 

 

3. Digitale tools maken de administratie van bouwprofessionals mobiel (Visma Bouwsoft) 

In elke sector is de digitalisering in een stroomversnelling geraakt en ook de bouwindustrie zal in 2023 grote stappen zetten om efficiënter te werken. “Bouwprofessionals kunnen niet anders dan naar digitale oplossingen zoeken. Zeker nu de reglementering steeds groter wordt”, zegt Peter Ingelbrecht, Managing Director van Visma Bouwsoft. Zijn bedrijf stimuleert de transformatie van het klassieke papierwerk met software voor online administratie. “Sinds kort moet er voor sommige woningen bijvoorbeeld een asbestattest voorzien zijn. De overheid werkt voor dit soort administratie volledig digitaal en dus mogen ook professionals niet meer afhankelijk zijn van primitieve tools. Zonder digitalisering is het gewoon niet mogelijk om bepaalde normen en doelstellingen rond duurzaamheid na te streven.” 

Zonder digitalisering is het niet mogelijk om normen en doelstellingen rond duurzaam bouwen na te streven

Daarnaast ziet Ingelbrecht het belang van mobiel werken verder toenemen. “Veel administratie die vroeger op kantoor werd gedaan, zoals het verwerken, factureren en ontvangen van de betaling bij interventies, gebeurt nu direct bij de klant. Dat is niet alleen handig voor de klant, het neemt ook voor professionals veel inefficiënties weg. Bovendien kunnen ze daardoor fouten en onaangename discussies achteraf zoveel mogelijk vermijden. In een volgende stap zullen we de integratie van informatie doorheen de hele bouwsector zien toenemen. Met bijvoorbeeld specificaties van materiaal die in real-time beschikbaar zijn over de volledige ketting van fabrikant en distributeur tot de bouwprofessional in het veld.” 

 

4. Artificiële Intelligentie verlicht de werkdruk van boekhouders (Syneton/AdminPulse) 

Nu er steeds meer data beschikbaar is, neemt ook het potentieel van toepassingen met Artificiële Intelligentie (AI) toe. Syneton/AdminPulse gelooft dat de technologie het leven van boekhouders de komende jaren een stuk aangenamer zal maken. “Met behulp van artificiële intelligentie geven we accountants toegang tot inzichten en advies op basis van cijfers. Ook anomalieën en uitschieters detecteren we meteen, zodat klanten proactief in plaats van reactief kunnen werken. Boekhouders zullen zo niet alleen efficiënter worden, het verlicht ook de werkdruk aangezien de gebruiker via AI toegang krijgt tot goed basisadvies”, zegt Bart De Keersmaeker, teamleider bij Syneton/AdminPulse

 

Met behulp van artificiële intelligentie geven we accountants toegang tot inzichten en advies op basis van cijfers.

We zitten ook op een kantelpunt wat cloud en remote work betreft. Nieuwe generaties klanten willen zich niet meer aansluiten bij accountancykantoren die niet mee zijn met deze trends. Alles moet in real-time en online kunnen gebeuren. Daarnaast zien we het belang van no code-oplossingen en het koppelen van applicaties toenemen. We beschouwen het als onze taak om accountants te triggeren en te begeleiden. Binnen de Visma-groep is er heel wat waardevolle kennis over AI beschikbaar. Dat zal ons helpen om use cases in de Belgische markt te identificeren en op te lossen.” 

 

5. Accountants moeten zichzelf heruitvinden en boekhouding in real-time aanbieden (Visma | yuki) 

Ook Visma | yuki werkt aan oplossingen waarmee accountants hun klanten beter kunnen bedienen. “In het huidige economische klimaat is het voor ondernemers nog belangrijker dat ze op elk ogenblik inzicht krijgen in hun financiële situatie. Accountants zijn het daarentegen traditioneel gewend dat de boekhouding volgens het ritme van de btw-afrekening moeten worden afgewerkt. Dat is aan het veranderen, aangezien steeds meer klanten hun boekhouding in real-time willen beheren”, zegt Ariane Van den Bogaert, Country Director bij Visma | yuki België. “Bovendien is er ook bij accountants een zwaar personeelstekort. Zij moeten zich dus heruitvinden, hun werk spreiden en taken die minder toegevoegde waarde bieden zo veel mogelijk automatiseren.” 

Vandaag is de onderliggende infrastructuur écht in staat om AI-toepassingen te ondersteunen

Net zoals Syneton ziet ook Van den Bogaert veel potentieel voor Artificiële Intelligentie en Machine Learning. “Vandaag is de onderliggende infrastructuur écht in staat om AI-toepassingen te ondersteunen. In principe kunnen we heel ver gaan in automatisering, maar we mogen niet uit het oog verliezen dat de boekhoudsector, maar ook de maatschappij in het algemeen, hier nog niet klaar voor is. Wel kunnen we automatische checks invoeren en veel betere inzichten aanbieden die het werk van accountants serieus verlichten. Op voorwaarde dat ze altijd de controle blijven behouden.” 

 

6. Integratie van best-of-breed vervangt end-to-end oplossingen

Tot slot nog een laatste trend die alle bedrijven binnen de Visma-groep overkoepelt: bredere ERP-toepassingen die end-to-end oplossingen aanbieden, zijn verleden tijd. “De meeste pakketten specialiseren zich om best-of-breed te zijn binnen hun eigen domein. Organisaties gaan hierin mee door voor elk bedrijfsproces de beste tools te kiezen, maar die tools moeten dan wel zo goed mogelijk worden geïntegreerd om de ERP-ervaring te evenaren”, zegt Ariane Van den Bogaert. “De Visma-groep heeft veel technologie in huis, waardoor bedrijven kunnen samenwerken om de juiste oplossing voor elke klant te vinden en oplossingen naadloos in hun omgeving te integreren. We zullen dan ook een belangrijke rol spelen om bedrijven in deze uitdaging te ondersteunen.”

Wil jij sparren met een expert over de nieuwste business softwaretrends?

Terug naar overzicht