Zeg eens, waarom Yuki? Versta ons niet verkeerd, we supporteren je plan. Maar we zijn wel nieuwsgierig naar waarom jij wil digitaliseren. Omdat je het anders wil? Beter? Juist antwoord. Maar dat wil iedereen. Wil je als accountancybureau echt het verschil maken, dan moet je eerst op zoek naar de reden van je bestaan. Laten we samen op zoek gaan naar jouw raison d’être.
Waarom besta ik?
Digitaliseren is meer dan alleen een softwareprogramma installeren. De troeven van een online accountantsprogramma als Yuki zijn talrijk: tijdswinst, efficiëntie … Maar Yuki is geen passe-partout die op elk kantoor past. Om alles uit dit platform te halen, moet je eerst een paar forse stappen terugzetten en jezelf de volgende hamvraag stellen: waarom? Om achter het antwoord te komen, moet je graven. Waarom besta je als kantoor? Waarom wil je überhaupt digitaliseren? Wat wil je hiermee bereiken? Kortom: wat is je missie en bedrijfsvisie? Pas als dat duidelijk is, kan je Yuki als digitaal platform inzetten.
Stapje achteruit, grote sprong voorwaarts
Denk je nu: waarom is al dat gefilosofeer nodig, ik wil gewoon vooruit? Inderdaad, Reculer pour mieux sauter. Eerst bezinnen om dan verder te springen. Veranderen doe je niet van de ene op de andere dag. En ook niet op je eentje. Bij Yuki hebben we hiervoor speciale atleten in dienst: onze Customer Success Managers. Jouw persoonlijke manager die je begeleidt op maat. Samen met jou bepaalt hij of zij de doelstellingen om digitaal te gaan. Brainstormen over nieuwe digitaliseringsstappen? Count them in. In een verdere fase staat deze manager ook garant voor een succesvolle implementatie en juist gebruik van de software. Want nieuwe software betekent ook een nieuwe manier van werken. Het loslaten van oude gewoontes. En dat vraagt wat tijd en vooral veel oefenen om het in de vingers te krijgen. De blog zet je alvast op weg.
Maar eerst nog eens terug naar het ‘waarom’.
Reculer pour mieux sauter. Eerst bezinnen om dan verder te springen. Veranderen doe je niet van de ene op de andere dag. En ook niet op je eentje.
Wat, hoe en waarom met een gouden randje
Waarom is die strategische denkoefening zo belangrijk? Voor het antwoord leggen we ons oor te luister bij Simon Sinek. Met een eenvoudig model – de Golden Circle – brengt hij in kaart met wat, hoe en waarom een bepaalde organisatie of product zich onderscheidt van anderen.
Opvallendste conclusie? Succes laat zich in de eerste plaats niet bepalen door wat de klant-ondernemer wil, maar door jouw drijfveer. Jouw doel. Side note: veel geld verdienen is geen doel. ‘Waarom’ is dus de eerste stap. Daarna komt ‘Hoe?’ Hoe ga je dat doel bereiken? Hoe maak je het onderscheid? De buitenste cirkel omvat ‘Wat’. Het resultaat, je product.
Enkele voorbeelden? Waarom bestaat Bpost? Niet om pakjes te vervoeren, wel om mensen te verbinden. Waarom bestaat Sodastream? Niet om zelf bruiswater te maken, wel om de plastic soep te beperken en oceanen te redden. Een hoger doel, dus.
Waarom bestaan accountants? Niet om facturen digitaal of op papier zo snel mogelijk te verwerken. Wel om een trusted advisor te zijn voor hun klanten. Yuki’s taak? Een efficiënte tool ontwikkelen zodat jij je hoger doel kan bereiken.

Waarom bestaat Sodastream? – Niet om zelf bruiswater te maken, wel om de plastic soep te beperken en oceanen te redden.
Zoek naar een hoger doel
Wat is jouw hoger doel? Val je nu compleet uit de lucht en heb je het flauwste benul? Je bent niet de enige. Veel organisaties of merken botsten par hasard op dat ‘hoger doel’. Zo trekt Dove vandaag de kaart van body positivity maar niet zo lang geleden verleidde dit merk klanten met ravissante, speelse vrouwen in weinig verhullende schuimbaden. Genoeg gedobberd, terug naar de accountancy. Elk kantoor heeft zijn eigen reden van bestaan en dus is elk argument om Yuki in huis te halen anders.

Het kan zijn dat je je kantoor futureproof wil achterlaten voor de volgende generatie. Of dat je documenten sneller wil terugvinden, minder werkdruk wil tijdens kwartaalpieken en zo je work-lifebalance wil bewaken. Of dat je meer tijd wil om ondernemers te adviseren en laten groeien. Of dat je een vertrouwenspersoon wil zijn. Allemaal legitieme doelen. Yuki is het middel om dat doel te bereiken. En zelfs meer. Niet alleen zorgen we dat de software goed ‘werkt’. We denken ook met je mee, we coachen je, bieden opleidingen aan, geven inspiratiesessies en organiseren partnerevents. Allemaal duwtjes in de rug zodat jij je hoger doel vindt en bereikt. Amen to that.
Waarom bestaan accountants? Niet om facturen digitaal of op papier zo snel mogelijk te verwerken. Wel om een trusted advisor te zijn voor hun klanten.
Hoe vind je de juiste mensen en tools om je hoger doel te bereiken?
Durf te wieden in je klantenbestand
Een andere niet te onderschatte vraag die je je moet stellen: voor welk soort klanten wil je werken? Veel accountants zijn pleasers. Ze nemen elke ondernemer die zich aanmeldt in huis. Maar niet alle ondernemers passen bij je kantoor. Hun dossiers zijn te klein of sommige ondernemers gedragen zich niet bepaald als de beste leerling uit de klas. Met een duidelijke missie en visie als toetssteen kan je afwegen wie bij je past.
Betrek je medewerkers
Die missie en visie bepaal je niet alleen. Het is belangrijk dat je je medewerkers van bij aanvang in je denkoefening mee betrekt. Bereid dit grondig voor. Ons e-book change & resistance helpt je op weg.

Waarom bedrijfscultuur de basis is van succes

De impact van Artificiële Intelligentie: mens vs machine
