Blog

Accountantskantoren worden moderne bedrijven

Erik
|
22/09/2022

Accountants zijn fantastische mensen die goed en hard bezig zijn, maar die soms het uitbouwen van hun eigen bedrijf uit het oog verliezen.

Aan het woord is Marc Coppens, die in 1992 begon met Smart Communications, een bedrijf dat snel uitgroeide tot een internationale speler op de telecommarkt. Daarna was hij actief in de energiesector om vervolgens mee zijn schouders te zetten onder het succesverhaal van Yuki.

Marc bracht in 2013 de Yuki boekhoudsoftware naar België en later ook naar Spanje, maar stond vijf jaar eerder al mee aan de wieg van de opstart in Nederland. Urenlange gesprekken waren hier aan voorafgegaan met de oprichters Arco van Nieuwland, Lucas Brentjens en Sebastian Toet over de werking van software, maar vooral hoe je een sector in beweging krijgt die traditioneel niet houdt van verandering. “De sector houdt heel erg vast aan wat ze hebben en niet aan wat zijn klant nodig heeft. Dat is een gevaar. Meer en meer ondernemers hebben andere verwachtingen omtrent hun boekhouding.”

 

Hoe beland je na de telecom- en energiesector in de accountancysector?

Marc: “Daar is een heel logische verklaring voor. Ik ben altijd in een bepaalde branche begonnen als er iets nog niet bestond. Zo zag ik in 1992 een opportuniteit in de telecomsector. Je betaalde toen 40 Belgische frank (1 euro) per minuut om naar Frankrijk te bellen, 80 frank (2 euro) naar Amerika. Belachelijk duur. Ik zorgde ervoor dat je pakken goedkoper kon bellen via een Amerikaanse provider. 

In de energiesector ben ik dan terecht gekomen omdat er een behoefte bestond om telecommodules aan elektriciteits-, gas- en watermeters te koppelen. Een slimme meter zorgde ervoor dat je kon zien hoeveel energie er geconsumeerd werd.

Wie mij kent weet dat ik niet graag met administratie bezig ben. In de buurt waar ik woon, liep ik regelmatig de oprichters van Yuki tegen het lijf. Het was liefde op het eerste gezicht met dat product. Er werd bewust voor gekozen om eerst in Nederland te starten, omdat een Nederlandse ondernemer meer openstaat voor vernieuwing. Ik was derde grootste aandeelhouder in de holding in Nederland en meerderheidsaandeelhouder in België.”

 

In de begindagen richtte Yuki zich vooral naar de ondernemer, nog niet naar de accountant.

Marc: “Dat klopt, maar het was initieel niet onze bedoeling. Accountants geloofden toen nog niet in automatische boekingen en waren bang van het cloud gebeuren.

Je moet dat in de tijdsgeest zien. De iPhone bestond nog maar net. Yuki was te vroeg met zijn product. Op dat moment was er al zo’n 3 à 4 miljoen geïnvesteerd in de software.

 Toen hebben we -uit miserie (lacht)- een boekhoudkantoor opgericht. We wilden aantonen dat het product wel zou aanslaan in de ondernemerswereld. In geen tijd waren we het snelst groeiende kantoor van de Benelux. Op twee jaar tijd hadden we 2.400 bedrijven als klant. Vanaf dan hebben wel een aantal Nederlandse kantoren onze software opgepikt. Daarna volgde België. Kort daarop werd het boekhoudkantoor verkocht aan oamkb franchisenemers.”

 

Vertel eens iets meer over dat pionierswerk of moet ik het eerder missionariswerk noemen?

Marc: “Ik was dat wel gewoon. Toch hebben we heel wat tegenkanting gehad. Er wordt beweerd dat een software geen boekingen mag doen, enkel een boekhouder. Met Yuki blijft de accountant echter zelf aan het stuur zitten.

Ik heb wel enkele kwade telefoons en boze brieven gehad: ‘Jij maakt onze stiel kapot’. Mensen hebben schrik van verandering en vernieuwing. Vooraleer we op de Belgische markt zijn gekomen hebben vier accountantskantoren van hier de software uitvoerig getest en geanalyseerd.”

 

Van bij het begin had je believers en non-believers. Maar al bij al was Yuki vrij snel gekend in de accountancysector.

Marc: “Heel veel mensen kwamen luisteren. Ik had in de krant gestaan. We kregen goeie reacties. De early adopters omarmden onmiddellijk het product. Zij zagen de wereld rondom hen veranderen en waren op zoek naar vernieuwing. Diegenen die niet overtuigd waren gingen vooral rondvertellen wat je niet kon met Yuki, maar verloochenden de intrinsieke grote meerwaarde die ze konden bieden aan de ondernemer.

Iedereen snapt toch dat je niet alle speciale gevallen met een nieuwe software kunt oplossen. Dat was bij Microsoft niet anders. In Yuki is alles geënt rond de factuur. De boekhouding is maar een onderdeel. Zo krijgt de ondernemer een beter overzicht van alle openstaande facturen en kan hij vlot betalingen doen en opvolgen.

Ook de samenwerking met zijn accountant zal veel vlotter verlopen. Ander groot voordeel is dat Yuki 100% cloud-based is. Dat scheelt enorm aan snelheid. Ook het opslaan van gegevens in de cloud is zoveel veiliger.”

 

Je hebt nog een vrij grote groep van accountantskantoren die nog niet in de cloud werken. Hoe gaat Yuki die bereiken?

Marc: “Eender welk bedrijf dat stilstaat gaat achteruit, want de wereld is aan het veranderen. Dan blijf je volledig achter. En dat is op alle gebied zo.

Eén van de belangrijkste uitdagingen is personeel vinden. De nieuwe generatie medewerkers wil geen gegevens meer overtypen. Zij zijn op zoek naar een bedrijf dat strategisch vooruitdenkt. Nu komen de zaakvoerders zelfs spontaan aankloppen, vooral op vraag van hun medewerkers.

Hoe wil je vandaag nog pas afgestudeerden aantrekken in een oubollig kantoor? Toch is het belangrijk om als kantoor een keuze te maken welke richting je wil inslaan.”

 

Of niks doen? Stel dat je nog maar een jaar of tien voor je pensioen zit.

Marc: “Ik ging vroeger vaak bij beroepsverenigingen van accountants spreken. Ik stelde dan de vraag wie er 50 jaar of ouder was. Zelf stak ik ook mijn hand op. 80% van de zaal volgde. Het spijt me, zei ik, maar we hebben allemaal de houdbaarheidsdatum ruim overschreden. Je zag iedereen z’n handje naar beneden gaan (lacht).

Je moet eerlijk zijn, wij zijn niet meer zo flexibel om nieuwe dingen uit te proberen. Het zal mijn tijd nog wel duren. Maar de wereld verandert zo snel dat je niet kunt wachten. Mensen die vandaag niet veranderd zijn, zijn op hun cliënteel blijven zitten als kloeken op hun eieren. Die eieren daaronder zijn rot geworden. De oude klanten zijn gebleven, de jongere hebben andere oorden opgezocht. Naar een kantoor waar de boekhouding up-to-date is en waar je altijd zicht hebt op de actuele cijfers van je onderneming. Als het kantoor niet mee evolueert, wat is de waarde dan nog? Onverkoopbaar.”

 

Iets anders nu. Er is een tsunami van overnames in de accountancywereld bezig. Hoe kijk jij daarnaar?

Marc: “ Een logische evolutie. Ik krijg dikwijls de vraag: ‘Marc, wat moet ik doen?’. Ik kijk daar heel nuchter naar. ‘Wat wil je zelf eigenlijk?’, antwoord ik dan.  Langs de kassa passeren en misschien nog een paar jaar doorgaan?  Of wil je zelf verder groeien?

Heel veel bedrijven gaan zich dan specialiseren, dat was ook zo in de telecomsector. Ik zeg altijd, verlies vooral de eindklant, de ondernemer, niet uit het oog. Hij moet er geld voor willen betalen. De boekhouding moet altijd kloppen, daar ga je het verschil niet meer maken. Je hebt andere skills nodig. Je kan een ander en breder servicemodel aanbieden. Als de prijs moet zakken dan is de toegevoegde waarde niet hoog genoeg. En tenslotte altijd de vraag stellen wat de plannen zijn met je medewerkers.”

 

Grote verrassing: in de zomer van 2020: Yuki wordt overgenomen door Visma. Waarom de keuze voor Visma. En waarom ook niet op eigen benen verder gegaan?

Marc: ”Voor ons was dit ook een verrassing, want we waren niet te koop. Arco, Lucas en ik hebben samen met de andere aandeelhouders de beslissing genomen.

In het Belgisch landschap zijn er eigenlijk drie grote overnamepartners: Kluwer, Exact en de groep rond Visma.

Als je door Kluwer wordt overgenomen, dan heeft dat de bijnaam ‘de doodskist’. Kluwer had ons echt graag gekocht, maar dat zou een beetje kindermoord geweest zijn. Je verkoopt je bedrijf, je casht en je gaat dood. Het bedrijf en de software blijven wel bestaan, maar ondertussen zijn alle goede medewerkers vertrokken.

Dan heb je bedrijf twee, Exact. Ook een mooi bedrijf. Dat ken ik goed, want Arco was daar ook de oprichter van. Alles wat zij kopen gaan ze zoveel mogelijk integreren in hun eigen software. Zij zouden Yuki gewoon kopen, omdat ze dan van een vervelende concurrent verlost zouden zijn.

Ten slotte had je ook Visma, op dat moment nog een beetje de onbekende in het gezelschap. In februari 2020 had Yuki een marktstudie laten uitvoeren. Je denkt dat iedereen je kent. Maar wat bleek? Yuki, Exact en Kluwer zaten niet eens ver uit elkaar, allemaal rond de 30% in een algemene markt. Niet slecht voor een jong bedrijf als het onze. Er schoot er eentje bovenuit met 70%: Visma. Dankzij de sponsoring van een Nederlands profwielerteam, met o.a. Wout Van Aert, is de naamsbekendheid in heel Europa enorm gegroeid.

We hebben in het begin vooral naar hun verhaal geluisterd. We hadden binnen Yuki een bepaalde cultuur, die we absoluut wilden behouden. Visma zei -en we vonden het bijna onbegrijpelijk- dat we vooral moesten voortdoen waar we mee bezig waren. Het enige wat ze verlangen is een sterke rapportering van de cijfers en een striktere security van de data. Als Visma gestraft zou worden voor het niet-respecteren van de GDPR-regels dan zou dat gaan om een boete van 3% van de omzet van de groep.

Maar bovenal was het opvallend dat zij, net als wij, erg begaan zijn met het welzijn van de medewerkers. Zo wordt de betrokkenheid van alle 15.000 medewerkers van de Visma-groep maandelijks gemeten met een eNPS-score.  Wij deden dat daarvoor ook, zelfs wekelijks. Nu twee jaar later zijn de Yuki-collega’s nog altijd enthousiast over de overname. We maken deel uit van een grote club en we kunnen heel veel kennis delen.” 

 

Ik moet het toch ook wel over de prijszetting van Yuki hebben. Accountants vertellen me dat die al een aantal keer gewijzigd is. Onlangs was er nog een aanpassing.

Marc: “Alleen maar in het voordeel van de accountant. Die prijs is ongeveer gehalveerd. We hebben de ondernemer er meer bij betrokken.

In de beginfase rekenden we alles door aan de accountant. Die namen er al dan niet een stevige marge op. We zagen dat ondernemers gingen shoppen, op zoek naar het accountantskantoor met het goedkoopste Yuki-tarief.

Dan zijn we de prijzen beginnen opsplitsen, 1/3 voor de boekhouder en 2/3 voor de ondernemer. Na een evaluatie hebben we hier en daar nog wat zaken bijgesteld. In de huidige markt zijn ook de kosten fel gestegen. Vandaar de laatste prijsaanpassing. Een concurrent van ons had twee jaar geleden zijn prijzen al verdubbeld.”

 

Doe eens een voorspelling: accountancy over 5 jaar?

Marc: “Nog veel meer accountantskantoren zullen op een moderne manier werken. Ik hoop dat er enkele onder hen zich meer gaan specialiseren in sectoren. Daar geloof ik erg in. Er zullen ook meer gediversifieerde kantoren zijn met een breder aanbod van diensten. Alles gaat alleen nog maar sneller gaan.”

  

Danny De Pourcq

kwaliteitsmonitor
Nieuws

Kwaliteitsmonitor

Lees meer
Blog

Accountancy in de cloud met Yuki? Maak komaf met vastgeroeste gewoontes

Lees meer
Yuki klantencase Cynex
Case

Cynex

Lees meer